איך נותנים חיזוק חיובי לתלמידים

חיזוק חיובי לתלמידים

יום ראשון בבוקר. התלמידים קצת עייפים, ואם נבוא על האמת, גם אתם. אתם כותבים שאלה על הלוח כדי שכל התלמידים יראו אותה. "טוב, הרימו יד כשאתם יודעים את התשובה." חמש או שש ידיים מורמות באוויר מיד, אבל אתם שומעים קול של תלמיד אחד שצועק את התשובה.

עצרו

ברגע זה יש לכם כמה אפשרויות:

  • אתם נוזפים בתלמיד שצעק.
  • אתה משבחים את התלמיד על כך שענה נכון.
  • אתם משבחים את התלמידים שהרימו יד וחיכו בשקט.
  • אתם עוברים לשאלה הבאה.

אולי אתם בכלל עושים שילוב בין הדברים האלה או משהו אחר לגמרי. שקלו את התוצאות הסופיות של כל אחד מהנתיבים הללו. יתר על כן, קחו בחשבון את המאמץ שכל אלטרנטיבה דורשת וכיצד כל אחת מהבחירות הללו עשויה לגרום לכם להרגיש. אנחנו באינטרקטיב 360 הכנו לכם מדריך קצר שיעזור לכם להחליט איך להגיב

מה זה חיזוק חיובי ואיך הוא מועיל לנו לניהול כיתה?

חיזוק יכול להיות חיובי ושלילי כאחד. חיזוק חיובי לילדים פירושו להציג או לספק גירוי מיד לאחר התנהגות טובה כדי להגדיל את הסיכוי שתתרחש שוב בעתיד. עקרון בסיסי זה מצביע על כך שהתנהגות טובה תתרחש בתדירות גבוהה יותר אם מיד אחריה יתקבל חיזוק חיובי.

כלל מס' 1: חזקו התנהגות טובה

היתרונות בשימוש בחיזוק חיובי בכיתה כוללים:

  • אובדן מינימלי של זמן הוראה עקב בעיות משמעת.
  • מעורבות מוגברת של התלמידים.
  • שיפור הביטחון של התלמידים.
  • סביבת כיתה חיובית.
  • מוטיבציה מוגברת.

יש לזכור שיש הבדל בין חיזוק חיובי ושוחד. שוחד יכול להוביל למאבקי התנהגות נוספים בכיתה. חיזוק חיובי דורש מהתלמידים לעשות משהו כדי להשיג אותו, שוחד לא.

יש לתת לתלמידים חיזוק חיובי מיד לאחר התנהגות טובה, כמו עמידה בציפיות שלכם בכיתה. שוחד בא בדרך כלל כדי לשדל תלמידים לעסוק בהתנהגות ספציפית.

החיזוק

החיזוק הוא הגירוי שאתם נותנים לתלמידים. באופן כללי, חיזוק הוא בדרך כלל פריט או פעילות שהתלמידים נהנים ממנה.

בעיות משמעת נפוצות בכיתה:

  • דיבור בניסיון להפריע.
  • הסתובבות בחדר.
  • שימוש בשפה בלתי הולמת.

 

מה הגישה שלכם להתמודדות עם בעיות כאלה בכיתה?

ההבדל בין חיזוק לענישה

  • חיזוק מגביר את תדירות ההתנהגות.
  • עונש מפחית את תדירות ההתנהגות.

קחו דקה כדי להפנים את ההבדל הזה. שוב, עונש מפחית את התרחשותה של התנהגות מסוימת, אך מה שאתם רואים כעונש עשוי למעשה להיות חיזוק.

מסיבה זו, קריטי שלעולם לא תחשבו שאתם יודעים מה מחזק את התנהגויות התלמידים שלכם. במקום זה, הקדישו זמן כדי ללמוד מה הם אוהבים, למשל פעילויות מועדפות, צעצועים או אנשים מפורסמים שהם מתחברים אליהם.

הנתונים מוכיחים שוב ושוב שחיזוק יעיל יותר מעונש בכל מה שקשור לשינויים בהתנהגות. בנוסף, אין זה סוד שעונש או שליליות יתרה עלולים להכשיל אתכם במשימת ההוראה.

  • אם המטרה שלכם היא להגדיל את כמות התלמידים שמשתתפים בשיעור ואתם נוזפים בתלמיד שמתפרץ, אבל הוא ממשיך להתפרץ בכל מקרה, האם הענשתם אותו או חיזקתם את ההתנהגות שלו?
  • אם אתם מתעלמים מתלמידים שמרימים יד בשקט ומכירים באלה שמתפרצים, מה צפוי להתחיל לקרות עם התלמידים שהרימו יד בשקט?

תשומת לב שלילית היא עדיין תשומת לב.

אמנם הוא לא תמיד מתקיים, אך כלל האצבע אומר ש: ההתנהגות שאתם מגיבים אליה היא ההתנהגות שאתם מקבלים.

חיזוק חיובי נחשב לאחת האסטרטגיות היעילות ביותר בהפקת שינוי התנהגותי מדיד ובר קיימא. אחת הסיבות לכך שחיזוק חיובי הוא כל כך יעיל היא שניתן לשלב אותו בכל פעילויות הכיתה, כולל הדרכה, מערכות ניהול כיתה, מעברים בין כיתות ועוד.

שימוש בחיזוק חיובי בכיתה מעניק למורים ולאנשי בית הספר את האפשרות לתפוס את התלמידים כשהם מתנהגים בצורה טובה. חשוב שהתלמידים ירגישו בטוחים, נתמכים ומצליחים בבית הספר. חיזוק חיובי הוא אסטרטגיה שבה כולם יכולים להשתמש כדי להבטיח שההתנהלות החיובית של התלמידים תוערך ותתוגמל בהתאם.

אם נחזור לדוגמה המקורית שלנו מאותו יום ראשון בבוקר, קחו רגע כדי לחשוב: איזו תוצאה תייצר את ההתנהגות שאתם רוצים לראות?

תשובה: אם ההתנהגות שאתם מחפשים היא הרמת יד בשקט, חשוב לחזק את ההתנהגות הזו מיד כשהיא מתרחשת.

כשאתם משבחים את התלמידים שמרימים יד בשקט או נותנים להם נקודות / חטיף קטן שהם אוהבים, אתם למעשה מחזקים את ההתנהגות הזו. בנוסף, החיזוק מראה לכולם אילו התנהגויות אתם מצפים לראות בכיתה. חיזוק חיובי מתגמל את התלמידים שמשתתפים כראוי, ומחנך באותה הזדמנות את אלה שאינם.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!