4 דברים שאפשר ללמוד מהסרט "מורה לחיים"

חיזוק חיובי לכיתה

אחד הסרטים האהובים עלינו הוא "מורה לחיים" (2006), שמבוסס על סיפור אמיתי:

מורה בעיר קטנה בצפון קרוליינה, רון קלארק, שעובר לחנך כיתה את אחת הכיתות הקשוחות ביותר בארה"ב.

בסוף שנות התשעים, כשהוא עדיין בשלב מוקדם יחסית בקריירה שלו, קלארק עוזב את חייו היציבים בהוראה בבית ספר יסודי שבעיר הולדתו, שם הוא זוכה להערכה הן בקרב המורים והן בקרב התלמידים בזכות שיטות ההוראה החדשניות שלו שמביאות להעלאת ציוני המבחנים.

הוא מחליט לחפש עבודה בהוראה בבית ספר בניו יורק, שם הוא מרגיש שהוא יכול להשפיע יותר בכל הנוגע לניהול כיתה ופתרון בעיות משמעת. בסופו של דבר הוא מוצא עבודה בבית ספר יסודי בהארלם, שכונה עם רוב של שחורים. מכיוון שקלארק לבן, המנהל רוצה להקצות אותו לכיתה המצטיינים, במיוחד מפני שהוא רוצה לראות ציונים טובים יותר במבחנים. אבל, קלארק רוצה לקחת את הכיתה המקופחת ביותר וליישם בה תוכנית התנהגותית חיובית. עד מהרה הוא לומד שהוא נמצא במלחמה עם התלמידים המפריעים, אך עם הזמן, הם מתחילים להבין אותו והוא מבין אותם, באופן אינדיבידואלי וקולקטיבי. המחנך החדש הופך למורה לחיים של תלמידיו, ובין הצדדים נרקמת ידידות מיוחדת שמשפיעה על הישגיהם ובריאותם הנפשית לטובה.

אז מה אפשר ללמוד מהסרט הנהדר הזה?

1. מערכת היחסים בין המורה לתלמידיו

אנו יודעים שהקשר בין המורים לתלמידים הוא חשוב, אבל האם אי פעם חשבנו שהוא הדבר החשוב ביותר? מתי בפעם האחרונה הסתכלנו על התלמידים שלנו בעיניים? אנחנו מתכוונים באמת להסתכל בעיניים, כשהעברנו שיעור? זה אותו החיבור שגורם לתלמידים לקום ולהשיג את מה שאנחנו מבקשים מהם. 

בפעם הבאה שאתם מעבירים שיעור, שימו לב לכמה זוגות של עיניים אתם מישירים את מבטכם. גלו את תחומי העניין והתחביבים של התלמידים שלכם. האם יש לכם שיחות שלא קשורות ישירות לתוכן הנלמד בכיתה? הקשר האישי החיובי הזה עם התלמידים שלכם הוא הבסיס לכל השאר.

בתקופת הקורונה, אפשר לתת לתלמידים תחושה שאתם רואים אותם בכך שתביטו ישירות לעין המצלמה שלכם. באופן זה הם ירגישו שאתם מדברים אליהם אישית, מה שעשוי להעלות את רמת הריכוז וההתעניינות שלהם במהלך השיעור.

2. התקדמות מתמדת

קלארק מעודד את התלמידים הטובים שלו להמשיך ללמוד בכך שאינו עוצר את הלימוד כשכמה תלמידים לא מבינים. הוא ממשיך ללמד מתוך אמונה שזה מה שיניע את האחרים להשתפר. זו תזכורת נהדרת לעובדה ישנה. לעתים קרובות מדי אנו עשויים לעכב את התלמידים הטובים יותר. עלינו לספק את ההעשרה הדרושה להם, תוך מתן עזרה לאלה שזקוקים לכך. עלינו תמיד להתקדם ולדאוג לחיזוק חיובי לתלמידים ולתגמל התנהגות טובה.

3. עקביות בניהול הכיתה

לא משנה אילו יעדים תציבו לעצמכם ולתלמידיכם, עליכם לזכור שעקביות היא המפתח. אתם יכולים לבנות את התוכניות הטובות ביותר, אבל הן עלולות לא להשתלם לכם בסוף. אתם עשויים למצוא את עצמכם מאשימים את התלמידים שלכם או מתלוננים בפני אחרים על כך ששום דבר שאתם עושים לא עובד.

הבעיה היא, עד כמה שקשה להודות, אתם. אתם הסיבה העיקרית לכך שהתוכניות שלכם לא מסתדרות. אתם אחראיים על מידת ההצלחה שלכם ושל התלמידים שלכם. ככל שתבינו זאת מהר יותר, כך תגיעו ליעדים שלכם. תתחילו בקטן. הגדירו יעדים ברי השגה שתוכלו לעמוד בהם ולבנות עליהם, ושמרו על עקביות.

4. הורים

זה המקום שבו מורים רבים מתקשים יותר מכל. הורים. אתם יכולים לאהוב את התלמידים שלכם יום אחר יום, אבל עד שתאהבו את ההורים שלהם ותקבלו בהבנה את המעורבות שלהם, תמשיכו לתהות איפה אתם טועים.

קלארק בעד טיפול בהורים על ידי פריסת שטיח אדום. קחו את הזמן הנוסף לבניית קשר איתם. הכירו את שמותיהם ואת שאר בני המשפחה. בנו מערכות יחסים איתם. האם אי פעם ביקרתם בבתי התלמידים שלכם? אם לא, אולי כדאי לכם לשקול לעשות זאת כדי שתקבלו תמונה מלאה על חייהם.

לסיום

תראו את הסרט, גם אם ראיתם אותו כבר בעבר. מעבר לכך שהוא יעשיר אתכם כל פעם מחדש בזוויות שונות, הוא יעניק לכם מנת מוטיבציה ואמונה שגם אתם יכולים להיות מורים טובים יותר ולנהל את הכיתה בצורה יעילה יותר.

יש לכם שאלה או רוצים לשתף מידע? כתבו לנו בתגובות למטה.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!