ניהול כיתה יכול להיות אחד החלקים הקשים ביותר בהוראה. כל לימודי החינוך בעולם לא יוכלו להכין אתכם לעשרות ילדים שלכל אחד מהם יש פרשנות אחרת לגבי המשמעות של להיות בשקט. כל מורה ותיק יכול להעיד על החשיבות של קביעת שגרה בשלב מוקדם וביצועה לאורך כל השנה.
יחד עם זאת, הוראה מרחוק משנה את כללי המשחק. הרי מספיק קשה לגרום לכיתה רגילה לשתף פעולה, אז איך בכלל אפשר לעשות את זה בכיתה וירטואלית?
הנה כמה אסטרטגיות לניהול כיתה מרחוק שיוכלו לעזור לכם לשמור על השגרה הבריאה:
1. הרחיקו הסחות דעת
חשוב לגרום לכיתה הוירטואלית להיראות, להישמע ולהרגיש כמה שיותר כמו כיתה פיזית. טקטיקה מרכזית אחת היא לגרום לתלמידים להניח טלפונים, צעצועים והסחות דעת אחרות בצד. זה אומר שהם צריכים גם להתרחק מאחיהם ומחיות המחמד אם ישנן, לפחות ככל האפשר בזמן השיעור.
זה כמובן לא תמיד בר ביצוע, במיוחד כשהגישה אל המחשב או השטח הפיזי מוגבלים. אבל לא חייב להגביל ככה כל הזמן. הבהירו לתלמידים שלכם שישנם מקרים שבהם זה בסדר להשוויץ בחיות המחמד שלהם, ושאתם תאמרו להם מתי הם יוכלו לעשות זאת. אם יש צורך, קיימו שיחות עם בני המשפחה כדי לוודא שגם הם מבינים את המטרה שלכם.
2. מצלמות = תלמידים
כל כך קל לכבות את המצלמה, להשתיק את המיקרופון ולהתנתק לחלוטין. לכן, חשוב להזכיר לתלמידים שכולם נמצאים באותה הסירה ולכן כולם צריכים לשבת מול המחשב ולנסות לקחת חלק במה שקורה בכיתה.
הראו לתלמידים שלכם איך נראה קשר עין תקין דרך המצלמה ותרגלו זאת כשאתם מדברים איתם. עודדו אותם לחייך, לכבד אחד את השני ולדבר בנימוס. אם תרצו, שיעור באזרחות דיגיטלית.
3. הקפידו על קוד לבוש
כדי לעזור לתלמידים להרגיש יותר כמו בכיתה פיזית, יש להקפיד על לבוש הולם גם בכיתה הוירטואלית. כולם צריכים להתלבש באותה צורה שהיו מתלבשים לבית הספר לפני תחילת המגפה. מה שאתם לא רוצים שיקרה זה שתלמידים יניחו את המחשב על המיטה, יישארו בפיג'מה ויתייחסו ללימודים מרחוק כמו לעוד סרטון ביוטיוב.
4. טפלו מהר בבעיות משמעת
בעיות משמעת מקבלות דחיפות חדשה בלמידה מרחוק. הרמזים המילוליים והפיזיים שלכם מוגבלים, ומספיק שתלמיד אחד מתפרע כדי להפוך את ההוראה עבור שאר הכיתה לבלתי אפשרית. התמודדו עם בעיות משמעת ברגע שהן מתרחשות, ללא חריגות. עם זאת, הדחיפות הגדולה לא אומרת שאתם צריכים להיות קשוחים יותר. בנוסף, אם יש צורך בהתערבות מאחורי הקלעים, כמו שליחת מייל לתלמיד או לבן משפחה, עשו זאת ללא דיחוי כדי למקסם את ההשפעה. וכמובן שניתן לשפר באמצעות חיזוק חיובי, במאמר פה כתבנו על איך נותנים חיזוק חיובי לתלמידים.
5. החליטו על סימנים מוסכמים
כשמדובר בניהול כיתה וירטואלית, לא קל לתלמידים להרים ידיים או למורים למחוא כף. הגיעו להסכמה יחד עם הכיתה שלכם על סימנים שיכולים לעבוד גם כשהתלמידים מושתקים. לדוגמה, אגודלים למעלה יכולים לסמן "יש לי שאלה" ונגיעה במצח עם האצבע יכולה לסמן "אפשר להתפנות?" (למשל, ללכת לשירותים). גם אתם יכולים שיהיו לכם סימנים משלכם. למשל, כשאתם רוצים שכולם יהיו קשובים, אתם יכולים להפסיק לדבר ולהרים את שתי הידיים כאות לשאר הכיתה להפסיק לדבר.
6. צרו מסמך משותף עם שאלות
אחד האתגרים הגדולים ביותר בכיתה מקוונת הוא שרק אדם אחד יכול לדבר ביעילות בכל פעם. לפעמים איכות השמע נמוכה, האינטרנט איטי או שהפלטפורמה לא מאפשרת ליותר מאדם אחד לדבר בבת אחת.
אם אתם חווים קושי כזה, תוכלו ליצור מסמך משותף שישמש כמעין "חניון" לשאלות של התלמידים. כך, כשיש להם שאלה או מחשבה, הם מוסיפים אותה למסמך ומחכים עד שאתם עושים הפסקה ועוברים על הרשימה.
לסיום
אנו מבינים את הקושי שאתם המורים חווים במהלך תקופת הקורונה, ומקווים שבפעם הבאה שאתם מנהלים שיעור מקוון, תנסו את האסטרטגיות שלנו לניהול כיתה.
רשמו לנו בתגובות למטה מה עובד עבורכם!