7 דרכים לניהול כיתה טוב יותר

מטוסי נייר עפים בחדר. תלמידים מתרוצצים בין שולחנות. אתם לא מצליחים להשחיל מילה, בעוד שהם צועקים בקולי קולות.

האווירה בכיתה לא חייבת להיות כזו דרמטית, אבל אם כך המצב בכיתה שלכם, זה עלול להעלות בהחלט את רמת הלחץ והשחיקה שלכם.

הפתרון הוא שיפור מערך ניהול הכיתה הנוכחי באמצעות דרכים פשוטות שתוכלו ליישם בעצמכם כמו למשל בניית תוכנית התנהגותית. דרכים אלה יכולות לשפר את ההתנהגות של התלמידים ואת מעורבותם בכיתה וליצור סביבת לימודים מסודרת ושלווה.

לפניכם 7 דרכים לניהול כיתה בצורה טובה יותר. השתמשו באלה המתאימות ביותר למצבכם ולסגנון ההוראה שלכם:

1. הדגימו התנהגות אידיאלית

קבעו לעצמכם הרגל להפגין התנהגות שאתם רוצים לראות מהתלמידים שלכם, מכיוון שמחקרים רבים מראים שהדגמה מעשית מלמדת אותם ביעילות כיצד לפעול במצבים שונים. למשל: השתמשו בשפה מנומסת, שמרו על קשר עין, שימו את הטלפון בכיס, תנו אחד לשני לדבר ללא הפרעה, העלו טענות לגבי הצהרות של התלמידים בצורה מכובדת. בנוסף, נהלו דיון בכיתה כדי להרחיב את מאגר ההתנהגויות האידיאליות שהדגמתם.

2. תנו לתלמידים לעזור בקביעת הכללים

עודדו את כל התלמידים לעזור לכם לבנות כללים בכיתה, מכיוון שכך תייצרו אמון רב יותר ביניכם מאשר אם רק תספרו להם מה אסור להם לעשות.

בסמוך לתחילת השנה או הסמסטר, קיימו דיון עם התלמידים על מה צריך שיהיה ומה אסור שיקרה. באילו מקרים טלפונים הם בסדר או לא בסדר? מהן רמות הרעש המקובלות במהלך השיעורים? זה אולי נראה לכם כמו דבר שמועד לכישלון מראש, אבל – תלוי בכיתה שלכם – אתם עלולים להיות המומים מהקפדנות של התלמידים בחלק מהכללים.

3. מסמך הכללים

בדומה לחלוקת הסילבוס, הדפיסו והפיצו את רשימת הכללים שיצר הדיון בכיתה. לאחר מכן, עברו על הרשימה עם התלמידים שלכם. פעולה זו מדגישה את העובדה שאתם מכבדים את רעיונותיהם ומתכוונים לדבוק בהם, וכשתלמיד עובר על כלל מסוים, יהיה לכם קל להפנות למסמך זה.

אם אתם מרגישים יצירתיים, תוכלו לכלול את רשימת הכללים בספר התלמידים עם תאריכים חשובים, אירועים ומידע על תוכניות הלימודים.

4. הימנעו מלהעניש את כל הכיתה

טפלו בבעיות התנהגות באופן פרטני במקום להעניש כיתה שלמה, מכיוון שפעולה כזו יכולה לפגוע במערכות היחסים שלכם עם תלמידים שעומדים במשימה ובכך לסכן מאמצים אחרים לניהול הכיתה. במקום זאת, קראו לתלמידים ספציפיים בצורה ידידותית. לדוגמה:

"יש לך שאלה?", ולא "הפסק לדבר ולהפריע לתלמידים אחרים."

"אתה זקוק לעזרה ממוקדת?", ולא "הפסק להשתולל בזמן שאני מדבר."

גישה בסיסית זו תאפשר לכם לשמור על אווירה ידידותית, תוך הכרה מיידית בהתנהגות לקויה.

5. עודדו יוזמה

קדמו חשיבה עצמאית והוסיפו מגוון לשיעורים שלכם על ידי מתן אפשרות לתלמידים להתקדם בחומר.

כמעט באופן בלתי נמנע, תמיד יהיו לכם כמה תלמידים להוטים וסקרנים בכיתה. אתם יכולים פשוט לשאול אותם אם הם רוצים להתקדם מדי פעם. לדוגמה, אם אתם קוראים פרק ספציפי בספר לימוד, הציעו להם לקרוא גם את הפרק הבא.

6. הקפידו לחלק שבחים

שבחו את התלמידים על עבודות שהם עשו היטב, תנו להם חיזוק חיובי, שכן פעולה זו משפרת את הביצועים הלימודיים וההתנהגותיים. כשהם כנים ומפנים לדוגמאות ספציפיות של מאמץ או הישג, שבחים יכולים:

  • להעניק השראה לשיעור.
  • לשפר את ההערכה העצמית של התלמיד.
  • לחזק כללים וערכים חשובים..

יתרה מכך, שבחים מעודדים את התלמידים לחזור על התנהגות חיובית. נניח שתלמיד מדגים מיומנויות מתקדמות לפתרון בעיות בעת התמודדות עם שאלה במתמטיקה. שבחו את השימוש שלו בטקטיקות ספציפיות כדי להבטיח שהוא ממשיך להשתמש בהן.

7. השתמשו בתקשורת לא מילולית

השלימו מילים עם פעולות ועזרים חזותיים לשיפור העברת התוכן, וכך תוכלו לעזור לתלמידים להתמקד בשיעורים ולעבד אותם טוב יותר.

אסטרטגיות וטכניקות הוראה מובחנות רבות נעוצות בשיטות תקשורת אלה. לדוגמה, הפעלת תחנות למידה שביניהן מסתובבים התלמידים מאפשרת לכם לספק מגוון סוגי תוכן שאינם מילוליים, כמו סרטונים, אינפוגרפיקה וחפצים פיזיים (ספירת מטבעות).

מחשבה אחרונה

שבע הדרכים האלה לניהול כיתה וטיפול בבעיות משמעת עובדות במידה רבה בנושאים ורמות כיתה שונים. מטרתן להעצים אתכם ולעזור לכם להקים סביבה מסודרת, אך גם ידידותית ומרתקת.

צפו לאינטראקציות טובות יותר ביניכם לתלמידים שלכם כתוצאה מכך.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם!